En fantastisk måde at starte din collegekarriere i USA på… I hvert fald så længe du er forberedt på hvad der står i vente både fysisk og mentalt. Efter din sommerferie hvor du forhåbentlig har tilbragt en masse tid sammen med familie og venner, starter Preseason med fuld drøn i starten af August. Det er utrolig vigtigt at du er forberedt på hvad der venter, da Preseason starter lige på og hårdt og trænerne forventer at du er klar fysisk. Hvis du ikke har holdt dig i gang over sommeren, kommer du med stor sandsynlighed, til at være bagud i forhold til resten af dine holdkammerater. Der er ingen grund til at pakke det ind; Preseason er HÅRDT og det bliver muligvis den mest fysisk krævende måned du nogensinde har oplevet.

De første dage under Preseason

Preseason begynder normalt i starten af August og fortsætter 3-4 uger frem – afhængigt af hvornår der er skolestart på ens College.
Man møder ofte ind til preseason 2-3 dage før selve træningen starter. Her får man mulighed for at finde sig til rette på skolen, lære ens nye holdkammerater at kende og generelt opleve området hvor skolen ligger. De første par dage af preseason er fyldt med praktiske møder med trænerteamet, hvor man hører omkring trænernes forventninger for sæsonen og hvordan holdet skal opnå de mål der er blevet sat. Derudover kan man forvente nogle sociale events hvor man bliver knyttet tættere sammen som hold og derigennem lærer ens nye holdkammerater bedre at kende. Det fantastiske ved holdkulturen på College er, at de ældre på holdet ser det som en stor rolle at sørge for at de nye spillere på holdet tilretter sig hurtigst muligt, og generelt føler sig velkomne.
Husk, at de også har været i samme situation som dig dengang de var freshmens.

Hypevideo fra starten af fodboldholdets Preseason på Farfield University i Connecticut

En typisk dag under Preseason på College

Når de første tilvænningsdage er overståede begynder træningen for alvor!
Du får udleveret alt dit udstyr og det er her, at man virkelig føler sig som en Collegeatlet for første gang.
De første træningsdage starter ofte ud med tests, hvor du bliver målt på forskellige fysiske parametre; Det kunne være din acceleration, din smidighed eller dit styrke-niveau.
Trænerne bruger resultaterne til at vurdere din aktuelle forfatning og tilpasser træningsmængden under Preseason herefter.

Herefter er det bare igang!
Vi giver et eksempel på en typisk dag under preseason herunder:

Jog & Stretch

6:50 – 7:10

Hver morgen starter med at man lunter en lille tur på cirka en kilometer, efterfulgt af fælles udstrækning for at få det værste syre ud af benene. I løbet af hele dagen, kommer du til at have fuldt træningsudstyr på med skolens logo.

Fælles Morgenmad
7:20 – 7:50

Hele holdet spiser morgenmad sammen, hvilket er obligatorisk. Imens man er i pre-season er det utrolig vigtigt at man får nok næring, kulhydrater og elektrolytter. Man træner så meget, at det er næsten svært at spise for meget, så længe man gør det på de rigtige tidspunkter i løbet af dagen. En god huskeregel er, at din urin skal være gennemsigtigt. Siden klimaet i USA er markant varmere end hvad man er vant til i Skandinavien, og at man samtidig træner mere kan vi ikke pointere nok hvor vigtigt det er at man sørger for konstant at være hydreret.

Omklædning og forberedelse til træningspas
8:00 – 8:55

Efter morgenmaden, har du ofte en time til at blive klar til træningen. Her skal du somme tider vejes først, for at sikre der ikke er stor svingning i din vægt. Her efter har du en hurtig samtale med holdets fysioterapeut omkring hvordan kroppen din krop har tilvendt sig den intense træningsmængde, og om der er noget i skal kigge på sammen. Derefter er der meget normalt, at man bruger lidt tid på udstrækning, stabilitets øvelser, eller måske får man noget massage.

Første træningspas
9:00 – 11:00

Første træningspas er selvfølgelig forskelligt fra skole til skole i forhold til hvilke fokusområder trænerne gerne vil ramme. Noget man i hvert fald godt kan forvente, er at der er styr på træningen. Der er en fokuseret intensitet hvilket naturligt øger konkurrencen, noget man selvfølgelig altid i miljøer hvor der er et professionelt set-up. Som freshmen, skal du bruge de her træningspas til at vise dig frem som spiller. Der er ingen grund til at være nervøs hvis man ikke føler at man spiller op til sit bedste niveau lige til at starte med. Trænerne er godt klar over, at det ofte tager lidt tid før man falder til rette og vænner sig til den nye kultur og spillestil.

Rehab
11:05 – 11:50

Efter træning er det ofte obligatorisk at hele holdet skal lunte af, strække ud, og som minimum i is-bad. Når man er færdig med dette, står der ofte en proteinbar og en slags Gatorade klar til en, så man får noget i maven direkte efter træning. Hvis man har en muskel skade eller noget andet som går en på, laver man de øvelser som man har fået af holdets fysioterapeut.

Frokost
12:00 – 12:45

Direkte efter man har været i bad og fået et nyt sæt træningstøj på, står frokosten klar. Her har du sikkert opbygget en god appetit fra træningen og siden du forbrænder så mange kalorier i preseason kan du næsten ikke spise for meget.

Afslapning
13:00 – 14:20

Dette frirum bliver brugt til at slappe af, mange bruger tiden på enten at tage en lur eller se en Netflix serie. Ofte er der også nogle på holdet som sidder og drikker kaffe og spiller kort. Dette tidsrum er ens egen tid, og skal egentlig bare bruges til hvad man har lyst til så man er klar til næste træningspas.

 

Tidligere FCK-spiller og NSSA-klient, Alexander Hjælmhof i aktion for San Diego State University!

Omklædning og forberedelse til træningspas

14:30 – 15:25

Efter en lur eller hvad man nu fandt på, skal man nu gøre sig klar til andet træningspas. Ligesom før den første træningspas, skal du igennem samme procedure med jeres fysioterapeut, hvor du bliver tjekket igennem for eventuelle skavanker eller overbelastninger.

Andet træningspas
15:30 – 17:00

Træningspas. Som nævnt er det meget forskelligt hvilken type træning man skal igennem, i forhold til skolen. Dog kan man forvente at anden træningspas er efterfulgt af grundig udstrækning og isbade. Der er virkelig fokus i pre-season for at man passer på kroppen mellem træningspas. Siden ens krop bliver udfordret til det maximale, betyder det at man skal igennem utallige udstrækningsøvelser, isbade og timer hvor man ligger med benene op ad væggen for at øge blodcirkulation.

Rehab
17:05 – 17:30

Ligesom efter første træningspas, er det meget normalt at alle spillere har nogle øvelser de skal igennem. Selv hvis man ikke føler sig skadet, er der øvelser man altid kan gøre for at forebygge eventuelle forstrækninger eller overbelastningsskader som teamet rundt omkring holdet er meget ops på.

Aftensmad
17:35 – 18:30

Aftensmad. Spis, spis, spis. Du forbrænder så vildt mange kalorier både grundet træningsmængden, men også på grund af den høje luftfugtighed og varme at du næsten ikke kan spise eller drikke nok vand. Noget som trænerne helt klart minder jeg om hvert måltid. Man kan sikkert være forberedt på, at man som første-års elev skal igennem et lille ritual til aftensmaden. Det kan enten være en dans eller hurtig sang… Et godt råd, Thomas Helmig stupid man er altid en crowd pleaser.

Aftenhygge (sengen kalder!)
19:00 – 23:00

Hygge. Her skal de ældre på holdet nok sørge for at i alle har det godt. Der er sikkert nogle som spiller PlayStation, nogle som bare gerne vil slappe af med en Netflix serie, nogen som hygger med kortspil. Ofte er alle på holdet så trætte efter en dag fyldt med træning, at det ikke bliver til meget mere ens lidt hygge også den bedste søvn du kunne forestille dig.

Preseason på Quinnipiac University hvor både Ramesh Delsouz og Alexander Stjernegaard spiller og studerer.

Målet med Preseason på College i USA

Denne dagsplan bliver gentaget de fleste dage. Trænerne holder selvfølgelig øje med gruppen og hvis der er behov for et restitutionspas ind imellem, så bliver det lagt ind.
Derudover sørger de ældre på holdet at man laver ting sammen om aftenen så som at tage ud at spise, BBQ, bowle, tage i biffen og mange andre sociale ting som ikke kræver alt for mange kræfter.
‘Normale’ studerende flytter først ind når preseason for alle atleterne er slut. Derfor har man også tid til at finde sig godt til rette på skolen inden der er fuldt af mennesker.

Målet med preseason er selvfølgelig ikke at smadre jer fuldkommen, men mere at i kan lære hinanden at kende som personer og spillere samtidig med i kommer i form. Preseason er en helt fantastisk måde at starte sin collegeoplevelse på, for når man er færdig med preseason er man allerede en del af fællesskabet på holdet.
Man ved hvor de forskellige ting er på skolen og man vænner sig hurtigt til den amerikanske kultur.
Herefter starter det akademiske semester, hvilket er her den fulde collegeoplevelse starter. Den perfekte kombination af sport og studie.


Læs eventuelt om en hverdag på College for en student-athlete lige her! Eller måske lidt om hvordan College fodbold fungerer?
Tag endelig fat i os hvis du går med tankerne om et ophold på College – eller hvis du blot har spørgsmål eller vil have en sludder omkring scholarships, sport og USA.

Ræk ud til os her!

Tusind tak for at læse med
-Hele NSSA teamet

  • August indeholdt blandt andet, nye atleter der blev sendt afsted, NSSA-derbys, skader og media day.

    Læs mere
  • Vi gør dig klogere på hvordan en typisk preseason for student athletes på College i USA fungerer.

    Læs mere
  • Bliv klogere på de vigtige forskelle på gymnasielivet og College i USA lige her.

    Læs mere
  • August indeholdt blandt andet, nye atleter der blev sendt afsted, NSSA-derbys, skader og media day.

    Læs mere
  • Vi gør dig klogere på hvordan en typisk preseason for student athletes på College i USA fungerer.

    Læs mere
  • Bliv klogere på de vigtige forskelle på gymnasielivet og College i USA lige her.

    Læs mere
  • Lidt om kvote 2 og al det akademiske værdi som et College-ophold i USA kan give dig.

    Læs mere